Zeillog 18/197 2008-2009
12-04-2008 - Eerste testvaart
Vandaag heeft de eerste testvaart van Sailfish 18/197 plaatsgevonden. Zonder mast overigens. In de haven van Dalfsen is een geschikte helling waar wij de Vecht op kunnen.We zijn een paar dingen tegengekomen die wat verbeteringen kunnen worden. Zo was er geen mogelijkheid om het roerblad omhoog te houden zodat deze op de bodem liep en de boot verhinderde de trailer af te rollen. Ook is de trailer (de rollen) nog niet goed afgesteld waardoor de boot er iets scheef op komt bij het lieren. De 3,5 pk Yamaha Malta doet uitstekend zijn werk. Op kwart vermogen kwamen we nog goed tegen de stroom in.
03-08-2008 - De allereerste zeildag
De allereerste echte zeildag. Samen met mijn beste kameraad vertrokken we om 7:00 uur naar de Ramspolbrug bij Kampen. Bij aankomst bij de helling begroeten wij de vissers en hebben wij de boot in iets meer dan een uur opgebouwd. Het te water laten ging soepel. Samen met nog een zeilboot passeerder wij de brug en met een oosten wind konden de zeilen gehezen worden en voor de wind richting Schokkerhaven. We zijn het Ketelemeer opgevaren en daar eerst voor anker gegaan en hier de nodige energie tot ons genomen voor de rest van de dag. Daarna langs het IJsseloog richting de Ketelbrug. Voor de wind toch nog een dikke 5 knopen gehaald. Daarna aan de andere zijde van het IJsseloog langs Ketelhaven weer terug naar de Ramspolbrug. Wat zeilt dit bootje mooi.
30-05-2009 - Winderige 1e pinksterdag
Vandaag de boot naar de haven gevaren. En dat ging niet zonder slag of stoot.....arm vlaggenstokje. Samen een mijn inmiddels vaste zeilmaat gingen we te water bij de helling Ramspolbrug bij Kampen. Alles opgebouwd, te water, brug open en even aangelegd aan de wachtsteiger om even wat te drinken en te eten. Omdat er een oosten wind stond dacht ik op het grootzeil richting Schokkerhaven te kunnen varen. Waarom ik dat deed weet ik niet want ik zag anderen alleen op de fok/genua varen. Met de kop in de wind en grootzeil gehezen duwden we de boot af...FOUT...de wind nam een loopje met de boot en we botsten met ons schattige vlaggenstokje tegen de stijger...KRRRRRAKKKKKKKK!! Eerst dacht ik dat de motorsteun kapot was maar toen het vlaggenstokje in mijn schoot viel was het duidelijk. Verder geen schade.
Bij de bocht bij Schokkerhaven naar het Ketelmeer maakten we weer een fout....beginners hè...
Alles ging tegelijk mis. Mijn maat pakte de verkeerde fokkenschoot. Ik kreeg de boot niet goed en de motor wilde niet starten. We dreven recht op de kant af. Als een speer het grootzeil gereeft en op het nippertje, terwijl er een paar grote motorjachten aan kwamen, de motor aan de praat gekregen. Wat een adrenaline ging er door ons heen.
We waren allebij nogal geschrokken en namen het besluit direct naar Ketelhaven te varen. Daar aangekomen ons bootje in de eerste de beste passantenbox gelegd. Dat was een box voor boten 2x groter dan de onze maar dat maakte niet uit. Onze "buren" die een mooie nieuwe 37 voeter hebben nodigde ons uit voor de koffie. He....deze boot wiebelt niet als je er op stapt...hahaha.
Onder het genot van een lekkere kop koffie vertelden de eigenaren van die prachtge boot hoe zij zijn begonnen en wat voor avonturen zij beleefd hadden.....er is weer hoop voor ons beginnelingen.
13-06-2009 - Les van de meester...
Een dagje les van Ferry, mede clublid met dezelfde thuishaven. In de ligbox kreeg ik veel tips en na een uurtje vertrokken we uit de haven. De wind, ca. kracht 2, was voldoende maar tegen het middaguur was het Ketelmeer bijna een spiegel. Op naar het IJsselmeer dan maar. Volgens Ferry staat er hier altijd wel wat wind maar helaas, zelfs het IJsselmeer was een spiegeltje. Voor mij de allereerste keer op het IJsselmeer...en dan geen wind. Volgende keer beter...
30-06-2009 - Daar gaat de kiel...blub blub blub
Vandaag kon ik eindelijk met mijn vader gaan zeilen. Het weer is goed en de wind 2 tot 3. Omdat bij de laatste tocht de kiel toch erg klem bleek te zitten moest hier eerst naar gekeken worden.
Moer van de vijzel en voorzichtig de kap er af, kwartslag draaien en moer er weer op en kijken waar het probleem zat. De kiel bleek aan de achterzijde te klemmen. Met wat klappen van de hamer ging deze naar beneden. Kap er weer op en klaar...dacht ik. Per abuis draaide ik de kiel omhoog i.p.v. naar beneden. Opnieuw beginnen dus. Moer eraf.....en toen ging het mis. Een klap tegen de kieldeksel zorgde ervaar dat de kiel ging zakken.....te snel....blub..blub..blub!
Hij bleek door de beveiliging heen te zijn geklapt. Einde zeildag dus....of toch niet...
Dankzij onze havenmeester, die ook kon duiken, is de kiel met veel zweet weer boven water, of beter gezegd in de kielkast gekomen.
04-07-2009 - Een dag zonder fouten
Samen met een van mijn beste vrienden starten we deze dag bewolkt. Dat was niet erg want ik moest de kielbeveiliging nog aanpassen. Na 1,5 uur was de kiel beveiligd, de zeilen opgetuigd en wij klaar voor vertrek. Inmiddels was de lucht blauw, 26 graden en windje 3. Alle aanwijzigen van
Ferry uit mijn zeilles nog goeg onthouden gingen wij richting de Ketelbrug. De wind was NW maar het duurde ons te lang voordat we op het IJsselmeer waren. Rolgenua opgerold en motor bijgezet. Kaarsrecht tegen de wind in. Direct onder de Ketelbrug werden de golven wel een meter hoog. Dat was best pittig voor ons beginnelingen maar het bootje hield het keurig en alleen als je je hoofd buiten boord hing kreeg je een douche.
Een eindje voorbij de Ketelbrug de zeilen weer gezet en toen merkten we hoe goed deze boot vaart. Wat een genot...wat is dit genieten.
Een aantal malen overstag en net voorbij Urk besloten we om voor de wind weer richting Ketelmeer te varen...dit smaakt naar meer. Om het IJsseloog weer terug naar de haven. Voldaan voeren we rustig in de box...wat een dag.